Skivrecension

Manara
Strålande nubisk musikmix Lira Gillar

Alsarah & The Nubatones

Manara

Skivbolag: Wonderwheel Recordings
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 4 dec 2016

Dela den här recensionen:

Det Brooklynbaserade bandet Alsarah & The Nubatones följer upp debuten Silt från 2014 med ett nytt album som heter Manara (arabiska för ljus, fyr). Ett slags introspektiva tillbakablickar på begreppen hem och identitet. Hur låter de?
Den sudanesiska sångerskan Alsarah har bakgrund som flykting sedan unga år. Hon hamnade i USA till slut och där började den mycket framgångsrika musikkarriären så småningom ta form. Själv kallar bandet sin musik för ”östafrikansk retro-pop”, och varför inte?
En blandning av nubisk (landområdet i dagens norra Sudan och södra Egypten) folklore och andra östafrikanska rytmer (med pentatoniska skalor) inflätade med västerländsk jazz, blues, soul och pop.
Bandets tidigare oudspelare gick bort i cancer och har nu ersätts av Brandon Terzic som även behärskar ngoni. En annan ny medlem är bakgrundssångerskan Nahid med samma kristallklara stämma som den karismatiska systern Alsarah. Fängslande melodier med starka slagverk och vokala insatser märks genom hela albumet.
Några pärlor ur denna variationsrika musik: den melankoliska och intima Alforag med gästdragspelerskan Marie Abe och gästviolinisten Marandi Hostetter. De sätter verkligen färg på låten för att inte tala om vokalisten Alsarah som verkligen levererar. Albahr har smittande reggae-gung där strängarna (oud, ngoni) kommer fint till sin rätta. Jazzinspirerade Nar med sina tempoväxlingar, folkliga 3roos elneel och futuristiska Ya watan imponerar. Vilket album. Helt enkelt: halsbrytande fängslande musik på arabiska och på olika nubiska språk!


Fler recensioner

Annonser