Upplyftande singer-songwriter

Courtney Marie Andrews

Loose future

Skivbolag: Fat Possum Records
Format: LP/CD/DL
Publicerad: 18 nov 2022

Courtney Marie Andrews har skämt bort världen med fantastisk musik om ensamhet och uppbrott. Det är en sällsam förmåga att sjunga om smärta och hjärtesorg och samtidigt lyckas få det att låta så förkrossande vackert. Men nu har hon gått vidare. På Loose future möter vi en ny Andrews. Här handlar det i stället om att hitta kärlek på nytt, om att acceptera sig själv och om tryggheten i hälsosamma relationer.

Sångerna kom till under en sommar på Cape Cod, när Andrews bestämde sig för att starta dagen med ett bad och skriva en sång om dagen med målet att texterna skulle präglas mer av en känsla av frihet, optimism och romantik. Som i luftigt eteriska Satellite:

”You are a satellite / Orbiting around my mind / I’d like to see you tonight / Tonight, and every night”

Till skillnad från förra albumet, extremt hyllade Old flowers, där den minimala och avskalade instrumenteringen fungerade som ett ramverk för att lyfta fram Andrews klara röst, möter vi känslan av ett mer komplett band på många låtar den här gången, med sirliga slide-slingor, vibrerande sångstämmor i många lager, energiska beats, svulstiga stråkar och flitigt använda syntar. Samtidigt finns en sorts tyngdlöshet och lättrörlighet i arrangemangen, som till stor del kan tillskrivas producenten Sam Evian.

På något märkligt sätt lyckas Courtney Marie Andrews låta traditionell och modern på samma gång och på Loose future finns beståndsdelar från hennes tidigare album, allt ifrån sparsmakad folk till countrysoul och rootsiga ballader. Det är mustigare, poppigare och mer detaljrikt jämfört med tidigare alster, och kanske också aningen mindre spännande. Men i slutändan kvarstår det faktum att det som gör störst avtryck är Andrews inlevelsefulla röst, som en kall klar fjällbäck, fast nu uppvärmd i sommarsolen.