Old-time Lira Gillar

Tyler Childers

Long violent history

Skivbolag: Hickman Holler Records/RCA
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 20 nov 2020

Till det dånande ljudet av total radiotystnad från den traditionella countryns kanaler har Kentucky-födda Sturgill Simpson och Tyler Childers skrivit sig fram till en position som två av den moderna countryns allra viktigaste röster. Båda rastlösa, vägrar de också att göra det förväntade. Därför var Sturgill Simpsons förra skiva en fantastisk men utskälld ”synt-rock”-urblåsning och nu kommer han med en traditionell bluegrass-skiva på sin back-katalog (recension på nästa sida). På Tyler Childers Long violent history samlar Childers ihop en fin samling old-time-musiker, dubblerar fiddlaren Chloe Edmonstones med sitt eget halvkrattiga nybörjarspel och bjuder på en lång rad låtar ur genren som lär peka tillbaka mot inbördeskriget, som Zollie’s retreat och Squirrel hunter. Plattan inleds med Send in the clowns som om Tyler skulle vilja säga att vi har hamnat i fel sällskap men det finns hopp om bättring. Sist ut ligger Tyler Childers eget bidrag, den nyskrivna Long violent history, där han lyfter fram den långa historia av polisvåld mot afrikan-amerikaner och som lett till protester över hela landet med demonstrationer och våldsamheter. Han ber de av oss som aldrig behövt oroa sig över att bli felbehandlade på grund av hudfärg att vända perspektivet med rader som:

”It’s called me belligerent, it’s took me for ignorant / But it ain’t never once made me scared just to be / Could you imagine just constantly worryin’ / Kickin’ and fightin’, beggin’ to breathe?

How many boys could they haul off this mountain / Shoot full of holes, cuffed and layin’ in the streets / ’Til we come into town in a stark ravin’ anger / Looking for answers and armed to the teeth?”

Referensen till George Floyd som dödades av en polisman är tydlig. Childers första tanke var att släppa skivan okommenterad, men han ångrade sig och spelade in en sex minuter lång video där han berättar om bakgrunden till skivan och varför han såg sig nödgad att lyfta sin röst mot de pågående orättvisorna. Det kan låta övermaga men jag har svårt att se någon annan artist som är mer uppriktig och genomärlig i såväl text, framtoning som framförande än denna 29-åriga musiker från Lawrence county, Kentucky. Min sittning med honom över en IPA ändrar inget i den bedömningen. Tyler Childers är rakt igenom kärnvirke och den här plattan är på många sätt en av de starkaste på länge.