Jali Nyama Suso
L’art de la kora
Skivbolag: OcoraRecenserad av: Kalle Tiderman
Publicerad: 20 feb 2020
Dela den här recensionen:
När denna platta, under titeln Gambie – Mandinka kora, släpptes på lp 1972 var det den första solo-koraplattan över huvud taget, inspelad när mästarmusikern Jali Nyama Suso bjudits in till University of Washington för att undervisa. 1996 släpptes den på cd med ytterligare tre långa tagningar från Gambia 1970. Det är en återutgåva av denna cd som Ocora nu givit ut, ihop med flera andra titlar ur sin katalog.
Plattan är ett ståtligt porträtt av en gambisk jali. Jalin och grioten har liknande uppgifter i västafrikanska kulturer, alltså att vara vandrande bibliotek, att vara historie- och historiaberättare, både nyhetsförmedlare och underhållare. Jali Nyama rörde sig fritt i historien: bland sångerna här finns Kura, som går tillbaka till det medeltida Mali-riket (som här sjungs av en kvinnlig jali, en så kallad jali muso), sida vid sida med Fanta, en sång från 1960-talet som prisar en ung kvinnas skönhet. Denna nyutgåva har bibehållit cd-häftet från 1996, som är uppdaterat från den ursprungliga lp:n och en god källa till kunskap om musiken, jali-yrket och koran.
En liten invändning är att spåren från 1970 är ruffigare än de från Washington. Förutom att ljudet är bättre 1972, rinner koraspelet som vatten, rösten är avspänd och musiken allt igenom behaglig.