Skivrecension

La locura de Machuca
Afrokaribisk psykedelia Lira Gillar

Diverse artister

La locura de Machuca

Skivbolag: Analog Africa
Recenserad av: Olof Peronius
Publicerad: 19 feb 2021

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Rafael Machuca var en skattejurist i den colombianska kust-staden Barranquilla som halkade in i musikbranschen på ett bananskal och kom att grunda det obskyra – och av den här samlingen att döma – lätt knasiga men helt fantastiska skivbolaget Discos Machuca. 

Sami Ben Redjeb på Berlinbaserade Analog Africa har nämligen med benägen hjälp på plats åter en gång grävt fram en samling rara och psykedeliska 45-varvare som världen under alla omständigheter behöver höra. Enligt konvoluttexten gav Discos Machuca även ut en hel del konventionell cumbia- och vallenatomusik med några av dåtidens största namn – men här ligger fokus på den mer experimentella musik som Rafael Machuca själv brann för.

Låtarna är från perioden 1975-1980 och är starkt influerade av afrikansk musik från denna tid, silad genom ett raster av cumbia, champeta och funk. Gemensamt för de sjutton spåren är att det låter som att de haft förbaskat kul i inspelningsstudion utan att för den skull ge avkall på kvaliteten. Grupperna på samlingen verkar i många fall vara vokalister uppbackade av skivbolagets husband i olika kombinationer, med namn som King Somalie, Samba Negra och Miriam Makeba-hommagen Myrian Makenwa. Flera av grupperna och inte minst Samba Negra, med två låtar på samlingen, gör musik som låter så utflippad att det är omöjligt att inte bli nyfiken på skattejuristen som drog i trådarna för att sedan gå hem och ägna sig åt sina fritidsintressen: erotisk poesi och vapen.

Annonser