Groovig avantgarde-jazz Lira Gillar

Koma Saxo

Koma Saxo

Skivbolag: We Jazz Records
Recenserad av: Filip Bagewitz
Publicerad: 22 nov 2019

Koma Saxo är en nystartad superkvintett med medlemmarna utspridda i Berlin, Stockholm och Helsingfors. Bandledare är den Berlinbaserade svensken Petter Eldh, som förutom visionerna bidrar både med sitt råa bas-spel och sina magiska producentfingrar. Övriga medlemmar är inga mindre än Otis Sandsjö, Jonas Kullhammar och Mikko Innanen på saxofoner och Christian Lillinger på trummor. En dröm-lineup som bygger upp höga förväntningar.

Det självbetitlade debutalbumet är en kompakt historia på totalt 36 minuter, med tolv relativt korta låtar. Även soundet är kompakt, och kompositionerna likaså. Här finns inga ofokuserade utsvävningar eller omotiverade transportsträckor som så ofta är fallet i improvisationsmusik. Koma Saxo spelar i stället massivt och fokuserat, hela tiden med en intensiv närvaro och ett imponerande samspel. Det är frenetisk musik med vassa kanter som passar bäst på hög volym. Hackiga hiphop-beats, frijazzigt kaos, lekfulla melodier och tvära kast. Ibland bjuds det på små andningspauser i vackra stillsamma partier, men det är de punkiga urladdningarna som stannar kvar i hjärtat.

Soundet präglas också starkt av att Eldh har tagit sig stora friheter som producent, med stundtals kraftiga bearbetningar av det live-inspelade råmaterialet. Resultatet är en jazzskiva som låter hundra procent nutid, väldigt uppfriskande i en tid då så mycket musik präglas av ängsligt tillbakablickande. Ett oemotståndligt energipiller som kan komma väl till pass nu när de mörka kalla månaderna rullar in.