Skivrecension

Kiriké
Mali Lira Gillar

Kassé Mady Diabaté

Kiriké

Skivbolag: No Format
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 20 apr 2015

Dela den här recensionen:

Toumani Diabaté och Bassékou Kouyaté är välkända namn för många av Liras läsare. Även Kassé Mady Diabaté är en griot – från den mest ansedda av dessa familjer – som värnar om Malis historia och kultur. På våra breddgrader är han mest känd för att ha sjungit med diverse kubanska stjärnor i AfroCubism, och på Taj Mahal och Toumani Diabatés album Kulanjan. Han har också medverkat i den senares storband Symmetric Orchestra.
På Kiriké möter vi dock Kassé Mady Diabaté i eget majestät och han visar en gång för alla vilken fantastisk sångare han är. De intimt hållna, akustiskt ljudande inspelningarna utgör en återgång till Diabatés rötter. Uråldriga instrument som n’goni, balafon och kora färgar ljudbilden men får ändå sällskap av cello.
Det här är tredje albumet i en serie skivor sprungna ur ett samarbete med korakungen Ballaké Sissoko och franska cellisten tillika producenten Vincent Segal. Den stundtals smått hypnotiska Kiriké gör det lätt att förstå varför en kollega som Salif Keita hyllar Kassé Mady Diabaté och hans distinkta baryton.


Fler recensioner

Annonser