Soundtracket till Mali Lira Gillar

Habib Koité

Kharifa

Skivbolag: Contre Jour
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 22 nov 2019

Den malinesiske gitarristen, multiinstrumentalisten, kompositören och sångaren Habib Koités karriär löper över tre decennier. Den nya skivan är hans sjätte album. Återigen har han lyckats förädla den malinesiska musikens otaliga klanger, melodier, rytmer och dofter till nya höjder. Han har skapat ytterligare en unik variant av soundtracket till Mali.

Albumet är till brädden fyllt av mycket mycket vacker musik. Titellåten, balladen Kharifa, är en uppmaning för alla att ta hand om varandra den korta stund vi är på jorden. Forever är en skönt gungande låt på engelska om glädjen av att ha fått förena människor kring musiken precis som de gamla grioterna gjorde. Ntolognon, en vackert melankolisk ballad om vänskap som sjungs på franska. Yaffa är en låt till reggaetoner om ömsesidig förståelse och tolerans.

Sista låten är en instrumental hyllning till den malinesiska sångens stora diva, Fanta Damba. Sonen Cheick Tidiane Koité spelar och sjunger sin egen låt Ivasi som en tacklåt till föräldrarna. Det mesta är komponerat och skrivet av Habib Koité själv.

De många instrumenten bidrar till det fylliga soundet. Ngoni, flöjt, kora, banjo, de afrikanska trummorna djembe och doun doun samspelar med Habib Koités eget unika gitarrspel med öppna strängar till den pentatoniska skalan. I ett land där i stort sett varenda region, varenda by, har sin egen musikaliska särart, har Habib Koité sammanfört de olika musikaliska uttrycken och bearbetat dem till nya, helt unika melodier, samtidigt som hans musik också innehåller spår av västerländsk rock och folkmusik. Habib Koités mjuka och intima sångstil harmonierar med hans optimistiska och hoppfulla världssyn som genomsyrar låttexterna.