Kadrilj – låtar ur västerbottniska spelmansböcker
Västerbottnisk folkmusik

Daniel Pettersson och Maria Jonsson

Skivbolag: Dalakollektivet Records
Publicerad: 2 mar 2014

Ur folkmusikarkivens så omfångsrika gömmor har duon Pettersson & Jonsson letat fram sitt låtmaterial som består av dansmusik från den svenska folkmusikens så osvenska begynnelse. Duon har bland annat sökt upp Daums (Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Umeå) rika arkiv, ett arkiv som mitt under kulturhuvudstadsåret sorgligt nog ska läggas ner. Det är kadriljer, polonäser, menuetter, springvalser och en ecossaise, alltså vad som senare kom att bli schottis.
En av låtarna, Kadrilj ur tramporgeln, är – som nästan hörs på namnet – funnen ur det innersta av en orgel, tillverkad av skolläraren Anton Sjöström, när orgeln skulle renoveras av den nuvarande ägaren. Västerbotten var för övrigt ett av Sveriges kanske tre centra av orgeltillverkning. De andra var … nej, de spaltmetrarna är en annan historia.
Hur som helst ger denna skiva en stilfull inblick i den svenska folkmusikens utveckling och får mig att minnas en för nutida svensk folkmusik betydelsefull skiva med det småländska bandet Höök där man på liknande sätt rotat fram musik ur arkiven och visat på den svenska folkmusikens rot i de europeiska fina salongerna. Ungefär samma klanger trots säkert hundra mil mellan.
Hööks skiva är ett under av variationsrikedom medan Pettersson & Jonssons cd är aningen ovarierad, men samspelet är fint. Jonsson spelar viola d’amore, något som hjälper till att skapa den lite ålderdomliga klangen, och Pettersson varierar sitt nyckelharpsspel med att växla mellan kromatisk och kontrabas. Och där finns sådant som sticker ut som till exempel den sprittande Springvalsen ur Erik Anderssons notbok liksom efterföljande Polonäser ur Fredrik Lindgrens notbok. Svängigast är nog inledande Kadriljen Otto ur en bok av Erik Eriksson och detta är alltså den trio nedtecknare utan vars handskrivna böcker denna skiva inte funnits.