Hardingfelefusion

Annbjørg Lien

Janus

Skivbolag: Heilo/Grappa
Format: cd/DL
Publicerad: 18 feb 2022

En allt annat än omedelbar skiva med norska fiolstjärnan Annbjørg Lien och ett gäng välrenommerade kompmusiker. Inledningsvis är det mer traditionellt i Amazon, om än med tyngd på grund av kompet. Följande låtar är betydligt mer krävande och mångfacetterade, på gott och ont. Det blir lite spretigt, samtidigt är det naturligtvis synd att inte utnyttja kunskaperna hos de proffs som medverkar. Där märks bland andra gitarristerna Knut Reiersrud och Roger Tallroth, Tellef Kvifte på säckpipa och irländsk flöjt samt naturligtvis Björn Ole Rasch på tramporgel, mellotron och andra tangenter.

Rasch har som vanligt sett till att det är välproducerat, även om där anas en liten ”överproduktions”-varning, en lina Rasch ofta balanserar på men i princip alltid utan att snubbla.

Självklart är folkmusik en viktig grund på skivan men ibland hamnar låtarna väldigt långt bort från denna genre. Men det kanske också var meningen även om inledningen säger något annat. Ibland, som i Clock is ticking, kommer jag att tänka på Laurie Anderson, alltså något helt annat än inledande skjoldmøy-slåtten. På plussidan bör förutom snyggt musicerande av ovan nämnda gubbar även Mathilde Grooss Viddal nämnas, på basklarinett. Ett instrument som alltid bättrar på en skiva.

Slutligen, naturligtvis, är Annbjørg Lien en både skicklig och spännande violinist även här, har en fin sångröst och ger dem som vill snöa in på hennes hardingspel intressanta tips i konvolutets låtpresentationer. Sammanfattningsvis inte helt lättlyssnat, men spännande.