Skivrecension

Pärlor från nordöstra Brasilien

Diverse artister

Jambú e os míticos sons da Amazônia

Skivbolag: Analog Africa
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 22 Sep 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

För fem år sedan släppte Analog Africa en skiva med Mestre Cupijó, musiker från Belém i nordöstra Brasilien, som var förgrundsfigur inom genren siriá. Han är med även på Jambú e os míticos sons da Amazônia, där skivbolaget gräver ännu djupare i siriá, carimbo, lundún och andra stilar som utvecklades och populariserades framförallt under 1970-talet i Belém och närliggande områden. Afrobrasilianska religioner och äldre traditioner som härstammade från Afrika mixades ihop med i huvudsak karibisk musik som merengue och mamba liksom samba och annan brasiliansk musik.

I typisk Analog Africa-tradition bifogas bilder och texter om de inblandade musikerna, ännu levande musiker har intervjuats, gamla foton letats upp, vilket skapar ett mervärde till den svängiga, livsbejakande musiken. Ett par låtar har något oväntat gitarrer längst fram i soundet, som Xangô med Magalhaes e sua Gitarra. Slagverk är så klart tongivande, liksom blås, som på den karnevaldoftande Da garrafa uma pinga med Verequete e o Conjunto Uirapurú, som tagit sitt namn efter den berömda Amazonasfågeln. Flest låtar har Pinduca, carimbomusikens stora förnyare, det är även han som inleder skivan med gatusnack och en merengueliknande partybomb.