Skivrecension

Intersection
Tvärkulturellt, audiovisuellt experiment med musik, poesi och bildkonst Lira Gillar

Tania Saleh

Intersection

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 19 sep 2018

Dela den här recensionen:

Tania Saleh har blandat melodier från Orienten och klassisk arabisk poetisk sång med elektronisk musik och sin egen gatukonst som hon också använt för att illustrera den nya skivan. Denna mycket lyckade kombination är resultatet av ett fruktbart möte med Khalil Judran, den internationellt erkände tunisiske ljuddesignern och kompositören som också producerat den nya plattan.
Några av de mest gripande sångerna är gör det själv-produktioner till vilka Tania skrivit både text och melodi: Show me the way och Speechless. Den senare låten skrev Tania efter att kriget i Syrien brakat loss, som ett erkännande och en hyllning till alla dem som fått sätta livet till i kampen för frihet. In other people’s lands av den jemenitiske poeten Abdallah Al Bardawni sticker ut med sitt gungande tempo. I, Lilith, av den libanesiska poeten Joumana Haddad, kommer särskilt nära då poeten själv reciterar sin dikt i låten.
Övriga låtar är Tania Salehs tonsättningar av några framstående nutida arabiska poeter (exempelvis Mahmoud Darwish från Palestina, Khalil Gibran och Joumana Haddad från Libanon, Nazek Al Malaeka från Irak). Det är som att Tania Saleh nu räcker över dikterna till nästa generation. Den nya plattan dekoreras av många av Tanias egna muralmålningar som hon gjort i stadsrummet i de olika arabstaterna.


Fler recensioner

Annonser