Skivrecension

Ibibio Sound Machine
Eno varvar highlife med electrosoul Lira Gillar

Ibibio Sound Machine

Ibibio Sound Machine

Skivbolag: Soundway/Border
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 16 jun 2014

Dela den här recensionen:

Åttamannabandet Ibibio Sound Machine övertygar starkt på sitt debutalbum, som varit under arbete i två år. Vid sångmikrofonen står Eno Williams, brittisk-nigeriansk sångerska med en lättälskad, stark och läcker röst.
Den stöttas av skönt genreblundade musik där afrobeat och highlife-gunget från västra Afrika ingår en smärtfri symbios med västvärldens dansgolvsfrämjande discodrömmar, postpunk-pastejer och en elektroniskt knirrande psychsoul. Nigeria möter London och Nueva York i en spatiös musikgalax där 70- och 80-talsekon fogas samman med nutida sound.
Ibland bubblar gospelkänslorna upp – här finns en amazing men kort Amazing grace – och andra stunder är det smått sinnesutvidgande men ändå avslappnat. Blåsinsatserna sätter sig som fästingar, det elektroniska surret är som en syresättande skogsglänta.
Ibibio i gruppnamnet kommer från Eno Williams barndom. Det är ett språk i sydöstra Nigeria och det är de folksagor sångerskans mor berättade för Eno i späd ålder som färgar texterna på albumet. Trots att jag inte förstår orden talar sången – och musiken – till mig. Ett direkt tilltal.
Brittiska skivbolaget Soundway bevisar att de inte bara är ena hejare på att gräva guld till smakliga samlingsskivor. Med Ibibio Sound Machine övertygar Soundway oss om att de har ett handlag med samtiden också.


Fler recensioner

Annonser