Skivrecension

Hjemve
Rösten som instrument

Synnøve Brøndbo Plassen

Hjemve

Skivbolag: Heilo
Format: CD/DL
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 18 feb 2022

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

I den norska folkmusiken har den vokala traditionen en framskjuten ställning och förs vidare av nya företrädare och röster. En gedigen musikalisk hemkänsla och uppväxt i norska Østerdalen har stakat ut vägen till Synnøve Brøndbo Plassens debutalbum. 

I Folldal där hon växt upp i musikmiljö har hon påverkats av både den instrumentala spelmansmusiken och det vokala framförandet av slåttar, trall och visor. En bakgrund som hon nu använder i sin egen sångkarriär med konstfull slåttetralling som tyngdpunkt. Att sjunga utan text, att använda trallningens egenartade språk och stavelser. Sin repertoar på skivan har hon hämtat på nära håll i hemtrakterna kring Folldal. På den lyssnar vi till slåttestubb, springlekar, valser, brudmarsch, pols, slåttestäv, vaggvisor och reinlender.

Spelmän lärde sig ofta förr sina slåttar på fiol efter melodier som sjöngs. Nu tar Synnøve Brøndbo Plassen i stället tillbaka instrumentala slåttar till ett konstfullt röstframförande och trallning. Förutom att vokalt framföra instrumental folklig musik sjunger hon dessutom barnvisor, psalmer och ballader. Genom hennes röst som är stark, melodiskt rörlig och uttrycksfull fortlever ett sätt att förmedla sig som är unikt och för henne självklart. Hon använder på denna sin solo-cd rösten för att uttrycka all den variation och karaktär folkmusiken innehåller.

Annonser