Unikt vacker mix av flamenco och kurdisk musik Lira Gillar

Aynur

Hevra – Together

Skivbolag: Network Medien
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 6 okt 2014

På sitt nya album har den kurdiska sångerskan Aynur samarbetat med ingen mindre än Javier Limón. Den flerfaldigt prisbelönade spanske kompositören, flamencogitarristen och stjärnproducenten kombinerar Aynurs musik med spansk flamencosång och -dans samt Limóns flamencogitarr och bouzouki. Det är han som arrangerat och producerat.
På repertoaren finns Aynurs egna kompositioner till egna texter, medan en del är traditionellt kurdiskt. Men det mesta kryddat med flamenco- och en del jazzinfluenser. Instrumenteringen är rik och mastig: ney- och bilûr-flöjt, klarinett, cello, daf-trumma, det spanska stränginstrumentet laúd för att nämna några. De bildar tapeten som Aynurs röst ytterligare dekorerar. Fast denna gång sliter hon sig loss – mer än på tidigare album – från traditionens gränser. Tapeten blir färgrikare, parfymerad.
I låten Reng esmerê sjunger Aynur tillsammans med både flamencosångaren José Heredia och bakgrundsångaren Yilmaz Yeşilyurt men det råder ingen tvekan om vem som är stjärnan. Två liveinspelningar i Madrid är albumets små pärlor. Dessa låtar med sparsamma ackompanjemang av enbart det kurdiska stränginstrumentet tembur (Sîsilê) och enbart piano (Xerîw) bevisar hur kraftfull och djup Aynurs vokala uttryck är. Ingen silkeslen honungsröst precis, utan säregen. Ingen låter som hon: klar och imponerande, intim och ärlig.
Det finns en slags bitter sorg i många låtar, då lyriken hämtar inspiration ifrån Aynurs kurdiska erfarenheter i födelselandet Turkiet. Albumet heter Hevra, det är kurdiska och betyder ”tillsammans”. Aynur har alltid betonat att vi alla är ett. En tanke och hållning som alltid verkar lika aktuell. Ett mycket lyckat samarbete som resulterat i en vackert melodisk skiva. Aynur är absolut en av världens största kvinnliga röster i dag.