Halvt på allvar, halvt på lek …
Evert Taube

Arne Kvalnes synger Evert Taube

Halvt på allvar, halvt på lek …

Skivbolag: Teigene
Publicerad: 18 jan 2014

En norrman tolkar Taube på i princip perfekt svenska, sjunger till och med med öppna ö:n såsom göteborgare gör. Urvalet ber jag att få återkomma till. Börjar med sången och kompet som är en stråkkvintett med vissa inslag av rytmer. Kvalnes själv kompar på stålsträngat och luta. Artikulerar med bravur, på gränsen till överdrivet. Ska man jämföra med någon svensk tolkare så sjunger Kvalnes i Sven-Bertilsk stil. Klassisk Taubetolkning alltså. Men varför ta i så i vissa sånger? Sången är dessutom volymmässigt väl högt mixad i förhållande till orkestern.
När det gäller sångurvalet har skivan en välgenomtänkt bredd. Från söndersjungna visor som Flickan i Havanna och Paradmarschen, ni vet, till de mer allvarliga visorna som Balladen om Ernst Georg Johansson, som är en av mina topp två-favoriter och så den sällan inspelade Vinterballad som faktiskt är en riktigt fin och dessutom mycket intressant visa om Francois Villon, poet, tjuv och vagabond på 1400-talet. Kan rekommendera en Wikipediastudie av Villon. Inte bara Taube har inspirerats av honom utan även Brassens och Biermann och den italienske vispoeten Fabrizio De André har gjort en hel skiva inspirerad av Villon. Sammanfattningsvis är detta en skiva vars största förtjänst kanske är att den ger ett bra urval av Taubelåtar. En annan styrka alla Taubeskivor har är ju också medsjungningspotentialen. Men efter sisådär en 8763 Taubecoverskivor är jag fortfarande inte helt nöjd. Nästa hoppas jag blir världsmusikalisk med en lite mer nedtonad sångare/sångerska.