Glad rag doll
Countryjazz Lira Gillar

Diana Krall

Glad rag doll

Skivbolag: Verve/Universal
Publicerad: 28 nov 2012

Inte för att jag har någonting emot kvinnor i bara strumporna men varför på ett skivomslag? Och, i synnerhet, varför har Diana Krall låtit sig fotograferas så här till omslaget på en cd där hon med hjälp av producenten T Bone Burnett förenar country och jazz på ett annat men ändå snarlikt sätt som när western förenades med swing? Ska det vara tänkt som en – dålig – illustration av cd-titeln Glad rag doll?
Om min beskrivning av musiken fick någon att tänka på Norah Jones som bäst, så är det rätt. Den referensen stämmer bra. Diana Krall har aldrig varit en av mina favoriter bland jazzsångare och pianister. Hon brukar sjunga och spela för svalt och stelt, alltför osvängigt.
Men inte den här gången. Albumet Glad rag doll är bland det bästa jag hört med Krall. Oftast mjukt och svängigt, både till sång och musik. Låtarna kommer från Den amerikanska sångboken: äldre och yngre melodier, oftast mindre kända. Krall spelar piano också här men nu är pianot bara ett instrument bland de övriga. Gitarrerna – hanterade av Colin Linden, Bryon Sutton och inte minst Marc Ribot, vars aviga toner får både country och jazz att hamna i ännu en annan genre – spelar i centrum, lägger grund och stämning.
Titelspåret är en stilla ballad till enbart Ribots plockande akustiska gitarr, Wide river to cross (gjord av countryparet Julie och Buddy Miller) har blivit blivit spöklik Twin Peaks-country och Let it rain svänger från jazz till country och tillbaka. Också flera tuffa, mer skramliga spår, till exempel blueslåten I’m a little mixed-up och Lonely avenue (skriven av Doc Pomus och en hit för Ray Charles), som får mig att tänka på Tom Waits.
I några låtar medverkar Diana Kralls make Elvis Costello (under namnet Howard Coward) med bland annat tenorgitarr, ukulele och det där märkliga tjoandet, tror jag, i avslutande When the curtain comes down.