Gammelpols
Norsk gammelmusik genom tiden Lira Gillar

Tron Steffen Westberg

Gammelpols

Skivbolag: Ta:lik
Publicerad: 25 jun 2013

I Rørosområdets folkmusik finns en låttradition av äldre ursprung som omhuldas på ett särskilt sätt av både spelmän, dansare och lyssnare. Bland dessa finns ett igenkännandets skimmer kring de riktigt gamla goda polskorna, gammellekar, ofta med ursprung i 1800-talets fiolspel.
Den kanske mest framstående bäraren av denna speltradition är Tron Steffen Westberg från Brekken, en prisvinnare som nu ger ut sin andra soloskiva, denna gång med enbart gammelpols. Han ser folkmusiken från Røros som bruksmusik som ska dansas till. Ett fullödigt spel till dans har sitt kännetecken i sättet att spela låtarna. Inte att nödvändigtvis spela vackert och rent men att ge dansarna en danstakt som drivs av energi och intensitet i låtspelet. Det som förmår lyfta dansen och ge den kraft.
Tron Westberg spelar på sin skiva 26 slåttar i tradition från traktens tidiga spelmän. Han har stor kännedom om Rørosspelets olika föregångare och ger en detaljerad slåttehistorik som visar hans djupa förankring i områdets äldre låtspel. I sitt eget spelsätt är han stilsäker och tekniskt skicklig men har också den känslomässiga laddning och konstfullhet som ger hans fiolspel en omtalad speciell prägel.
Fortfarande berättas om Tron Westbergs finalspel i landskappleiken i Oppdal 1999, där han vann sin första kungapokal. Den ena finallåten var förstås en gammal Rørospols. Den andra låten var den mest kända rameslåtten, Nordafjells. Hans känslomättade drivande spel i just den slåtten fick publiken i den överfyllda salen att sjuda av extatisk hänförelse och känna en rent fysisk musikalisk beröring. Med så starka lyssnarminnen från förr som följer honom, är förväntningarna alltid stora när Tron Westberg framträder solo.