Galiza
Galiciskt. Lira Gillar

Kepa Junkera

Galiza

Skivbolag: Fol Musica
Publicerad: 24 feb 2014

Kepa Junkera är antagligen Baskiens främsta folkmusiker, just nu. Med sitt trikitixa (det traditionella baskiska diatoniska dragspelet) har han gjort baskisk musik känd långt utanför regionens gränser. Och efter att ha samarbetat med Hedningarna, Phil Cunningham, Bela Fleck, Martin O’Connor och La Bottine Souriante, för att nämna några, vänder han här sitt intresse till Galicien.
Galiza är Junkeras ohämmade, öppenhjärtiga och varma hyllning till Galiciens rika musikskatt och de musiker som han lärt känna under sin nära nog trettio år långa karriär. På två cd-skivor, vackert insatta i en inbunden bok på femtio sidor, med teckningar, foton och låt- och bandpresentationer, spelar han sig igenom 23 spår med nästan lika många olika musiker, grupper och sångare.
Melodierna och sångerna är huvudsakligen traditionella, och Junkera är lätt på handen när han med trikitixan med glädje och passion ger sig hän åt samspelet med, bland andra, säckpiparna Cristina Pato, Budiño och Susana Seivane, folkgrupperna Banda das Crechas,  Luar na Lubre, Os Cempés och SonDeSeu, pandereteiras (sång- och tamburingrupper) Leilía och Pandereteiros de O Fiadeiro samt sångarna Davide Salvado och Uxía.
Men skivan igenom har Junkera givit sig själv något av en biroll, till förmån för den dansanta galiciska musiken och de galiciska musikerna; detta är en bask-galicisk fusion, men på Galiciens villkor. Junkera är sparsam med de karaktäristiska, stackaterade trikitixa-sextondelarna och det enda riktigt baskiska som förekommer på låtarna är txalapartan, det exotiska, taktfasta slagverksinstrumentet som består av vad man närmast kan beskriva som stämda plankor.