Frispel
Tidsresa i klangvärlden Lira Gillar

Frispel

Frispel

Skivbolag: Nordic Tunes
Publicerad: 4 dec 2013

När gruppen Frispel nu efter femton års samarbete ger ut sin första cd, tar de ett spännande grepp om sin repertoar av tidig musik och nordisk folkmusik. Under sina otaliga konserter har de framträtt med en ansenlig uppsättning av instrument, främst flöjter, didgeridoo och slagverk av olika valörer. Några av dessa får plats på skivan och lyfter musiken till en sällsam klanglig upplevelse som ger låtarna ny profil och egenart.
De tre artisterna, Göran Månsson, Claudia Müller och Angeta Hellström, har breda erfarenheter som medlemmar i flera andra musikgrupper, av områden och genrer som spelmansmusik, kammarspel, komplicerad rytmik, medeltidsursprung, världsinfluenser och musikpedagogik. Gruppens drivkraft är att i sina tolkningar låta ett musikaliskt enklare ursprung finnas tätt intill musikalisk modernitet och nyskapande. Genom sin skickliga instrumenthantering kan de förmedla både ett enkelt avskalat tonfall och bygga en mer utarbetad struktur i konstmusikalisk riktning.
På sin skiva rör sig Frispel obehindrat mellan nordisk och mellaneuropeisk folklig tradition som kryddas med arabiska och medeltida rytmer. Göran Månsson, som kommer från en norrländsk spelmanssläkt, spelar på en uppsättning av flöjter, ofta egenkonstruerade, och gör folkmusiken till ett nästan obegränsat universum av klanger och nyanseringar.
Med sitt spel på didgeridoo ger Agneta Hellström låtarna en bordunton där klangerna vävs in i varandra som subtila mönster och stämmor. Claudia Müller spelar rumänsk flöjt, recorder och mungiga som tillför musiken dimensioner som gör gruppens långsamt framväxande musik  till en omväxlande resa.