Follow
Progrock

Travis & Fripp

Follow

Skivbolag: Panegyric
Publicerad: 4 dec 2012

Gitarristen Robert Fripp och saxofonisten/flöjtisten Theo Travis släpper sin tredje ambientskiva där Fripps ”soundscapes” möter Travis egen soundscape-liknande process, kallad ”ambitronics”. Duons musik är baserad på ömsesidig musikaliskt förståelse och respekt. De är två jämlika tonkonstnärer med ett gemensamt mål och det är fascinerande hur väl de kompleterar varandra.
Fripp svarar huvudsakligen för bakgrunderna och framkallar ljud, från kristallklockor till dystra basfioltoner och utomjordiska drones, ovanpå vilka Travis lägger eftertänksamma flöjt- och saxofon-slingor. Ibland svarar Fripp själv för soloslingorna, med mer eller mindre distortion. I enstaka fall gör de det gemensamt. Som på 1979, som använder som bakgrund en gammal Frippertronics-inspelning från just det året.
Travis och Fripps tidigare skivor är praktiskt taget helt improviserade, men på konsertskivan Live at Coventry Cathedral smög sig ett skrivet verk in, King Crimsons Moonchild, vilket musikerna improviserade kring. Kanske som en följd av det experimentet består Follow av mer förberedda och komponerade stycken, som alla får den patenterade, improviserade, hypnotiska loop-behandlingen. Plus en traditionell melodi, den vackra psalmen Hear our voices, som i kontrast, framförs med en närmast okomplicerad vördnad och stramhet.
Det är något rogivande över helheten. Även när musikerna ökar intensiteten och dynamiken. Men det förhindrar inte att sista spåret, poppiga So there, innehåller det råaste gitarrspel Fripp har presterat på många år. Som om han menar: Jag kan fortfarandet göra det! Eller så är både gitarrspel och låttitel ett rest långfinger åt musikbranschen.
Sedan inspelningen av Follow har nämligen Fripp beslutat sig för att sluta att göra musik och i stället koncentrera sig på musikens affärssida. Bakgrunden är en fem år gammal tvist med skivbolaget Universal. Han har ingen aning om hur länge det kan ta, innan han går tillbaka till att spela musik; ”Mitt liv som professionell musiker är en glädjelös övning i meningslöshet”, förklarade han nyligen i en intervju i Financial Times. Därför kan den filmade liveupptagningen från oktober 2010, på den medföljande dvd:n, mycket väl visa sig vara den sista konsertupptagningen med Robert Fripp.