Fatteliku live
Vokalekvilibrist Lira Gillar

Youssou N’Dour et Le Super Etoile De Dakar

Fatteliku live

Skivbolag: Real World
Publicerad: 24 nov 2015

När Peter Gabriel “upptäckte” Youssou N’Dour på en konsert för afrikanska invandrare i Paris, 1980, var Youssou redan en stor stjärna i Afrika, i allmänhet, och i Senegal, i synnerhet. Gabriel beskrev hans röst som flytande guld och bjöd in honom att sjunga på sången In your eyes, på sin storsäljare So, 1986. När Gabriel samma år tog albumet på turné, bjöd han in Youssou och hans band, Le Super Etoile de Dakar, som förband. Det var den turnén som gjorde Youssou N’Dour till stjärna även i väst.
Fatteliku live spelades in i Aten i oktober 1987, i slutet av en turné som inleddes nästan ett helt år tidigare, i New York. Den innehåller den 28-årige Youssous hela set, 40 minuter av ohämmat sväng och musikalisk glädje. Man kunde ha trott att elva månader on the road kunde ha trubbat av de starkaste av musiker, men inte N’Dour och Le Super Etoile!
Mixen av västafrikanska dansrytmer (mbalax), västerländska rockinstrument och afrikanska rytminstrument – sabar, djembe och tama (talking drum) – knockade publik och lyssnare vartän de spelade. För musiken framfördes av ett rutinerat och samspelt band, fullt av smittsam energi, som kunde locka med publiken i allsång redan under första sången.
Immigrés, med sina kubanska influenser, och den flödande Nelson Mandela (som då fortfarande satt i fängelse), är dansanta exempel på Youssous sociala budskap medan Kocc Barma (en senegalesisk filosof från 1600-talet) är ett exempel på grioten (traditionell historiebärättare) N’Dour. Fader N’Dours sång till sin dotter, Sama dom/My daughter, är en härligt funkig stänkare med lätt reggae-beat, efter vilken bara den mest hårdhjärtade konsertpubliken inte hade gjort Youssou till sin. Precis som Peter Gabriel hade gjort sju år tidigare.
Skivan avslutas med en bonuslåt, extranumret In your eyes, hämtad från Peter Gabriels eget set, senare på kvällen. Som sig bör får Youssou bidra med sin guldstrupe, tillsammans med slagverkarna från Le Super Etoile de Dakar.Youssou NDour Fatteliku live