Hardingfela och mycket mer Lira Gillar

Valkyrien Allstars

Farvel slekt og venner

Skivbolag: Heilo/Grappa
Recenserad av: Lars Lind
Publicerad: 3 dec 2014

Norska Valkyrien Allstars började som hardingfelatrio för ett drygt decennium sedan. Gruppen utökades så småningom till en kvintett med akustisk bas och trummor. En av hardingspelarna har tagit paus så nu är gruppen en kvartett. Men det går lika bra. Här spelar Tuva Livsdatter Syvertsen (hardingfela, sång), Erik Sollid (hardingfela, sång, gitarr), Magnus Larsen (bas, cello) och Martin Langlie (trummor, sång). De assisteras av medproducenten och jazzpianisten Bugge Wesseltoft men mest av medproducenten/ljudteknikern Bård Ingebrigtsen (keyboard, gitarr).
Så det där med hardingfelatrio stämmer inte riktigt i dag, instrumenteringen är betydligt mer omfattande. Som alltid har man en riktigt bra tillgång i Tuva Livsdatter Syvertsens röst, en ganska djup röst utan manér, en stor tillgång för bandet. Lyssna på Kom hjem, och håll med mig. Sången är verkligen central, bara en låt på albumet är instrumental. Grøfter är en av låt av Tuva med ett suggestivt folkpoppigt driv, en av skivans höjdpunkter.
Men så vänder det. På nästa låt, Folkestadsvisa (trad), är det bara Tuvas röst och orgel. Så här finns en skön mix av ambientfolk, ballader, tradlåtar och akustisk folkrock med fina sångharmonier, oavsett om det är gamla skillingtryck eller bandets eget material. Bandet målar en bred musikpalett som ändå domineras av ett tillbakalutat anslag. Ordet mogen dyker upp i huvudet – det händer en del på tio år. Gruppen har utvecklats, valt musikaliska vägar som tilltalar mig och säkert många fler. Med sitt fjärde album fortsätter Valkyrien Allstars att stå i främsta frontlinjen i den nya nordiska folkmusiken. Framåt, framåt, ständigt framåt.