Fair warning
Folkrock Lira Gillar

The Rails

Fair warning

Skivbolag: Island/Universal
Publicerad: 26 jun 2014

The Rails är en ny folkrockduo med både anor och erfarenhet. Ena halvan, Kami Thompson, är dotter till Richard och Linda Thompson, ett av sjuttiotalets stora engelska folkrockpar. Hennes meritförteckning visar upp samarbeten med såväl Sean Lennon och Bonnie ”Prince” Billy som mor Linda och broder Teddy. Den andra halvan, James Walbourne, är en multiinstrumentalist som med gitarren har framträtt med artister som Jerry Lee Lewis, Ray Davies, The Pogues och The Pretenders. Som The Rails har de gjort så pass mycket väsen av sig, att skivbolaget Island för deras skull har återupplivat den avsomnade skära etikett som huserade folkklassiker av Fairport Convention, Nick Drake, John Martyn och Fotheringay.
Fair warning är en vacker och ganska enkelt hållen skiva, akustisk till sin form trots förekomsten av elgitarrer och elbas. Den är sammansatt på ett sätt som gör det svårt att inte tänka på både Fairport och föräldraparet Thompson. Det är tydligast på de två traditionella spåren, Bonnie Portmore och William Taylor. De övriga nio spåren är gemensamma kompositioner av Thompson och Walbourne, och även om de vandrar längs samma folk- och countrystigar sina föregångaren, så är deras väg lite vid sidan av. Samma rötter, men egen tolkning.
Arrangemangen lyfter huvudsakligen fram duons stämsång, men ger också gott om plats för Kamis förförande stämma som liksom sin mors är en sån som drar lyssnaren till sig och inte släpper taget. James har också en bra stämma, men han briljerar främst som sologitarrist, på en nivå som inte ligger långt ifrån svärfar Richard (ja, James och Kami gifte sig 2012).
Duons känsla för melodi och instrumentering är imponerande. Eliza Carthy spelar ofta gnistrande och alltid melodisk fiol på flera spår, och trots att Walbourne har lagt på extra instrument på de flesta spåren – orgel, mandolin, dragspel, dobro – så känns det varken överdrivet eller överproducerat.
Det är svårt att bara välja ett par favoriter. Praktiskt taget varje spår är berättigad det epitetet; just nu ligger dock Breakneck speed, countryvalsen Younger och de två traditionella spåren bäst till.
Fair warning är en stark och övertygande debut. Kanske är det ett tecken att Fair warning släpps nära nog exakt fyrtio år efter Richard och Linda Thompsons första gemensamma platta I want to see the bright lights tonight. En annan Island-klassiker.