Skivrecension

Exile
Mångbottnad världsmusik Lira Gillar

Nuru Kane

Exile

Skivbolag: Riverboat/Cosmos
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 26 mar 2013

Dela den här recensionen:

Den senegalesiske bayefall-artisten Nuru Kanes tredje platta är elva små masterpieces av hans egen musikmix, bayefall-gnawa: traditionella senegalesiska rytmer blandade med blues, reggae, spansk gypsystyle och inte minst gnawa, den spirituella marockanska transmusiken.
Instrumenteringen är rik vilket ger karaktäristiska sound för hela albumet. Förutom gitarrer spelas det bland andra ngoni, kora, fiol, balafon och den marockanska lutan, guimbrin. Slaginstrumenten sanza, djembe och kalebass märks tydligt i den hypnotiska låten Sadye som just är en hyllning till gnawan. Lägg till Nuru Kanes speciella, senegalesiska sångstil med starka vibraton – och en spännande musikgryta är färdig.
Albumet innehåller många allvarliga låtar, till exempel om den rotlösa exiltillvaron, om diktatur, afrikansk befrielse och religion, men det finns likväl humoristiska inslag. Som den lättsamma låten Yes we Kane. Även den reggaeinspirerade Issoire hör till de mer muntra på skivan. 2006 såg jag Nuru Kane live på Södra Teatern i Stockholm. Bara en stilla önskan om ett återseende.


Fler recensioner

Annonser