! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Sevdah

Damir Imamovic’s Sevdah Takht

Dvojka

Skivbolag: Glitterbeat
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 9 okt 2016

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Damir Imamovic är tredje generationen sångare; han har växt upp med den bosniska sevdahmusiken, och det kanske är knäppt att kritisera just sången. Det är dessutom en musikstil där sången är det centrala, kvinnor, eller män, sjunger ut sin längtan till melankoliska melodier, snarlikt fado, fast från Balkan. Ekon från den ottomanska tiden finns också kvar, ibland tänker jag att det – förutom den språkliga skillnaden – kunde vara musik från Turkiet. Men det är för mycket sång och Imamovics strävan att förnya traditionen resulterar ibland att han sjunger onödigt sofistikerat, nästan insmickrande.
Det där får jag å andra sidan äta upp på suggestiva Lijepa Mara och andra låtar på slutet av skivan där sången är passionerad och innerlig och hamnar i ett mer naturligt röstflöde. Inledande tempofyllda Sarajevo känns som en signatursång och den sätter sig i huvudet. Jag tänker att det är en gammal låt bandet piffat upp, men den är komponerad av Damir Imamovic, som blandar eget material med traditionella låtar.
Jag velar, stör mig stundtals på basistens jazzrocktendenser, ibland hamnar basen och trummorna i ett givande samspel. Imamovics tambur låter som en akustisk gitarr, men den överlägset mest glimrande musikern på skivan är violinisten Ivana Duric. Fiolspelet river och sprakar, hon ligger rätt i varenda ton. Chris Eckmans produktion är däremot problematisk. Det är för snyggt, närheten och känslan äts upp av ett påtagligt studiodjup.

Annonser