Come closer
Jazzfolkton Lira Gillar

Lovisa Jennervall Quartet

Come closer

Skivbolag: DO Music Records
Publicerad: 11 sep 2017

Lovisa Jennervall är ännu en ung jazzsångerska att hålla öronen på. Till minidebuten med sin kvartett har hon gjort fyra av sex låtar, två vardera med svenska respektive engelska texter. Oavsett vilket finns en svensk folkton – eller åtminstone en känsla av svensk folkmusiktradition – i grunden.
Det folkmusikaliska hörs i Jennervalls sång men faktiskt ännu mer hos pianisten Hampus Andersson. Också han som komponerat det första, stämningssättande spåret Ode till Olof. Ett instrumentalstycke med sång, som det kan beskrivas. Andersson inleder ensam med toner mitt emellan folklåt och koral, så kommer Jennervall in samtidigt med trummisen Julia Schabbauers skramlande – men bara diskret skramlande – cymbaler och sist Alfred Ringstads varma kontrabastoner.
Jennervall sjunger – i betydelsen spelar – den smått folkviseaktiga melodin med rösten som ett instrument, fullt med toner men inga ord. Kan man ana en ny trend bland svenska jazzvokalister? Först blev det populärt att scatsjunga på både amerikanska och egna sätt för att förlänga stämningen och känslan i en låt. Nu har hela låtar börjat framföras med ordlös sång.
I egna Intakt sjunger Lovisa Jennervall på svenska till ännu mer skramliga cymbaler. Som en folklåt med jazzig synkopering. Likaså egna Off you go och titelspåret Come closer, som hon alltså sjunger på engelska, kan beskrivas tvärtom: jazzmelodier med folkligt svenska toner. Folkvisan poängteras sen i tolkningen av Olle Adolphsons Nu är det gott att leva. Också egna sistaspåret Inte mycket väsen börjar Jennervall med att sjunga i duett med kontrabasen, även detta populärt bland dagens jazzvokalister. Än mer folkviseaktigt; stilla, sprött och vackert.
Och ibland – ja, mest hela tiden – sjunger Jennervall vidare ordlöst. Nej, inte scat (som i jazz) utan mer av trall (som i folkmusik). Söker sig framåt: testar att skriva på svenska och engelska, sjunger toner med och utan ord. Hon har redan kommit en god bit på vägen att bli sin egen, personliga jazzsångerska.