Skivrecension

Colours of the night
Marockanskt Lira Gillar

Maalem Mahmoud Gania

Colours of the night

Skivbolag: Hive Mind Records
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 17 nov 2017

Dela den här recensionen:

Mahmoud Gania (1951-2015) var en av de allra största marockanska gnawamusikerna. Musiken är uråldrig, men han var en av de första som på 1970-talet även började ge ut den hypnotiska sufimusiken, främst på kassetter. Hans musik fick en skjuts, påverkad av den framgång populära band som Nass El Ghiwane och Jil Jilala hade fått tidigare under samma decennium, band som i sin tur inspirerades av gnawamusiken och även populariserade traditionen.

I hemstaden Essaouira var Mahmoud Gania en känd person, liksom pappan, bröderna, systern, resten av släkten, alla musiker. I väst är det mest frijazzfolklet som har koll på honom via samarbeten med Pharoah Sanders och Peter Brötzmann.

Inspelningarna på dubbel-lp:n Colours of the night var de sista Maalem (mästare) Mahmoud Gania gjorde, i Casablanca för fyra år sedan. Förhoppningsvis kommer det även ut återutgivningar framöver, mycket av det jag har hört, på bloggar och Youtube, är ruskigt bra. Intensiteten är tydlig även på slutet, soundet på lutan, guembrin, är tjockt och djupt, med en melodisk råhet som flyter fram i samklang med sång och krakebs (typ kastanjetter). En av låtarna, Sidi sma ya boulandi, har en suggestiv syntmatta i bakgrunden. Kören, om man kan säga så, som fyller i då och då, är mixad, med både kvinnor och män.

Det enda jag saknar är ett faktablad, information om alla gamla kassetter, en biografi, som komplement till skivan. Men det är väl jag som är traditionell. På webben finns verktygen så att man kan gräva vidare.


Fler recensioner

Annonser