Broken hearts & dirty windows: Songs of John Prine vol 2
Postum hyllning Lira Gillar

Diverse artister

Skivbolag: Oh Boy Records
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 19 nov 2021

2010 kom tribute-plattan Broken hearts & dirty windows: Songs of John Prine där artister som My Morning Jacket, Drive-By Truckers och Justin Townes Earle tolkade den litteräre sångsmeden från Maywood, Illinois. Skivan hämtar titeln från Prines låt Souvenirs med raderna ”Broken hearts and dirty windows, make life difficult to see, that’s why last night and this morning, always look the same to me”.

Just Souvenirs gjordes aldrig på den plattan, men när nu Prines Nashville-gemenskap samlas för en uppföljare tolkas den av Jason Isbell på ett sätt som tydliggör banden mellan de två välsignade låtskrivarna. För det allvar som på en direkt nivå är Isbells motsvaras av den skruvade humor som är Prines och som i ett möbiusband byter deras respektive utsida och insida plats med varandra. Prine den humoristiske allvarsmannen och Isbell den allvarlige humoristen.

På denna andra volym är det den yngre generationen som på starkaste sätt plockar upp manteln, Brandi Carlile i I remember everything, Tyler Childers plockar fram en Childers-låt av Yes I guess they oughta name a drink after you, Margo Price tar på bästa sätt till sig den lite förbisedda Sweet revenge och Valerie June gör en skevt, nervig Summer’s end, en av de sista låtar som Prine samskrev med sin mångårige skrivpartner och bandmedlem Pat McLaughlin till plattan The tree of forgiveness. Bonnie Raitt gör en akustisk version av Angel from Montgomery och lyckas med konststycket att återuppfinna en låt som med tiden i stort sett blivit hennes egen. En av Prines flitigaste duettpartners Iris DeMent lyfter One red rose innan Emmylou Harris och Sturgill Simpson avslutar med två av bardens allra mest kända låtar: Hello in there respektive Paradise. John Prine dog för tidigt i covid-19 i april 2020. Hans sånger är dock odödliga vilket här bevisas.