Internationellt möte

Beches Indian Brew

Beches Indian Brew

Skivbolag: Country & Eastern
Recenserad av: Rasmus Klockljung
Publicerad: 20 sep 2017

I år går slagverkaren, kompositören och nyblivna 75-åringen Bengt ”Beche” Berger i pension som artist efter en oerhört lång och brokig karriär, och detta första album med den utökade upplagan av hans grupp Beches Brew, med tillägget Indian i namnet, sammanfattar på sätt och vis många av de vägar karriären har omfattat. Den redan stora sättningen med ett antal jazzmusiker inkluderar här också fyra indiska virtuoser samt slagverkaren Doe Kushiator som en gång i tiden var Bergers lärare i Ghana. Totalt består bandet av inte mindre än 14 medlemmar.
Berger har även studerat musik i Indien, och hans kompositioner bär ofta mer eller mindre tydliga spår av detta. Melodislingorna är vindlande och de rytmiska cyklerna ibland mycket långa. Några av låtarna har jag hört spelas av flera av hans tidigare grupper, men här får de en annan karaktär tack vare systrarna Akkarai, båda på violin och sång, samt de två indiska slagverkarna som medverkar. Det skapas spänningar och kontraster mellan dem och Livet Nords betydligt mer västerländska violin samt de tre jazzsaxofonerna, samtidigt som allihop ibland spelar melodierna tillsammans. Basisten Stefan Belllnäs och gitarristerna Max Schultz och Göran Klinghagen står för de repetitiva, sammanhållande kompen, och stundtals bryter Lise-Lotte Norelius in med sprakande liveelektronik och samplade biltutor. Bakom trumsetet sitter kapellmästaren själv med sitt karaktäristiska, infallsrika spel och ett lika typiskt, stort leende, som jag mycket väl kan minnas från en av de konserter där skivan spelades in i fjol.