Skivrecension

Baroque tales
Barock tolkning av hälsingelåtar

Lynx Ensemble

Baroque tales

Skivbolag: Caprice Records
Recenserad av: Alexandra Ullsten
Publicerad: 20 nov 2020

Dela den här recensionen:

Kammarmusikensemblen Lynx är ett musikaliskt projekt som samlat folkmusiker och barockmusiker från Sverige, Tyskland, Belgien, Israel och Nederländerna. Generalbassektionen består av Avinoam Shalev på cembalo och Leonor Palazzo, som tillfälligt ersatt Nora Matthies på barockcello. På diskantinstrumenten finns Linnea Aall Campbell på fiol, Anna Gustavsson på nyckelharpa och Netta Huebscher på blockflöjter. 

På ensemblens debutskiva har folkmusik från Hälsingland stöpts om i galanta barockarrangemang. I det medföljande konvolutet finns fullödiga och detaljerade musikanalytiska redogörelser för arrangemangen och vilka barockstycken som inspirerat gestaltningarna, samt intressanta historiska kommentarer kring spelmännen och deras låtar. Lynx har valt ut hälsingepolskor komponerade av 1800-talets spelmän där barockens retoriska gester och influenser av 1700-talets europeiska dansmusik framträder tydligt. 

Tyvärr klingar inte resultatet lika spännande som konvolutet utlovar. Ambitionen att återskapa barocken i folkmusiken resulterar i att hälsingepolskornas tretakt slätas ut och det naturliga schwunget försvinner, vilket lämnar kvar en konstlad efterklang.


Fler recensioner

Annonser