Skivrecension

Bahdeni Nami
Elektrifierad kärlekspop från Syrien Lira Gillar

Omar Souleyman

Bahdeni Nami

Skivbolag: Monkeytown/Border
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 15 nov 2015

Dela den här recensionen:

Den syriske popkungen Omar Souleymans nya platta är full av dansanta rytmer. Något annat hade varit väldigt överraskande. All musik är komponerad av Souleyman till  favoritdiktaren Ahmad Alsamers texter. Det ska handla om kärlek, enbart kärlek.
Denna gång har den omåttligt populära bröllopssångaren från Syrien samarbetat med flera kända, västerländska producenter inom elektronisk musik, som britten Gilles Peterson som finns med på Tawwalt El Gheba. Titellåten Bahdeni Nami finns med i två versioner, den ursprungliga och en remixad av Legowelt. Andra producenter som medverkat är Four Tet och Modeselektor.
På det sättet har Souleymans karaktäristiska och traditionella dabke-folkmusik-sound från hemtrakterna i nordöstra Syrien blivit än mer elektrifierad. Sedan tidigare finns hans livespelningar på bröllop inspelade i hundratals, spridda över hela den arabiska världen. Här kommer hans andra studioalbum att lägga till samlingarna.
Tja, vad kan man säga? Hypnotiskt fängslande, men ibland lite monotont translikt. Kan dock tänka mig att känslan är mycket större och vildare när man upplever honom live på en scen. Klart fascinerande arab-elektro-disco att dansa till. Elastiskt spänstigt och vitalt hyperaktivt med megalånga låtar, vissa över nio minuter. Några stillsammare takter finns dock med, som Mawal Menzal eller Darb El Hawa. Kanske något att dansa tryckare till?


Fler recensioner

Annonser