Skivrecension

Naturens elektroakustiska gestaltning

Mats Edén & Stefan Klaverdal

Annual growth rings

Skivbolag: Dynamik
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 13 Sep 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Den datorskapade musiken utvecklas mer och mer genom kreativt tillkomna program och innovation inom den elektroniska musikens område. Dess bredd och användningsområden vidgas ständigt och ett slags symbios mellan elektronik och instrumental och vokal musik växer fram. Detta är på väg att förändra framförandepraxis. I denna utveckling finns ingen större skillnad mellan vilka musikgenrer som utvecklas elektroakustiskt.

Mats Edén, folkmusiker och fiolspelare, och Stefan Klaverdal, tonsättare och ljudkonstnär, båda med breda musikaliska erfarenheter, gör med sitt album ett mångtolkat konstverk av ljud. Vi hör på skivan resultatet av deras inspelningssessioner genomförda ute i naturen. Vi kan lätt föreställa oss deras vistelser i inspirerande skogrika miljöer i södra Sverige. Där har Stefans dator och Mats olika stränginstrument använts som kreativa ljudverktyg i ett slags annorlunda naturbruk.

Det program de använder i musikframställningen är Ableton Live som processat ljuden från instrumenten och naturen. Resultatet har blivit ett eget mångskiftande musikaliskt verk där allt som hörs i omgivningen vävs in i det elektroniska verket, men där enskilda naturljud inte framträder obearbetade.
Vad är det då vi hör i skivans åtta nummer med dess olika karaktärer och komplexitet; melodiska, rytmiska och andra skapande ljudkomponenter?

Som ljudkonstnärer vill de själva se sin komposition som en ”överjordisk bildrik blandning av folkmusik, minimalism, elektronisk och romantisk tradition”. Musikstilar och former som ändå inte kan identifiera hela deras ljudkonstverk som är något annat. Inget material är förinspelat, alla ljudinspelningar har bearbetats genom datorn i realtid och har inte redigerats i efterhand.