Angels without wings
Singer/songwriter

Heidi Talbot

Angels without wings

Skivbolag: Navigator/Cosmos
Publicerad: 29 maj 2013

Irländska Heidi Talbot gjorde sig ett namn som det amerikanska/irländska bandet Cherish The Ladies sångerska i fem år, mellan 2002 och 2007. Hon bor numera i Skottland, där hon har spelat in sitt fjärde soloalbum. Med varje album har hennes talanger som sångsnickrare utvecklats. Hon har skrivit åtta av sångerna här, de flesta tillsammans med maken/producenten John McCusker och gitarristen Boo Herwedine.
Majoriteten kan sorteras under keltisk folk och americana. Titelspåret, av McCusker och Herwedine, är en härligt gungande texmex-vals och Talbot/McCuskers Will i ever get to sleep? är en stunsig ragtime, i samma stil som Lindsey Buckinghams Never going back again, medan New Cajun waltz mer än bara påminner om Sandy Dennys Old fashioned waltz.
Talbot sjunger med en mjuk, varm och klockren stämma och en stor dos ömhet. Även de följsamma, akustiska arrangemangen är fullständigt befriade från bombastiska åthävor. Allt de gör är stöttar Talbots känslofulla, skenbart bräckliga röst. Tim O’Brien, Karine Polwart, Julie Fowlis och King Creosote bidrar med stämningsfulla harmonier på några spår. Tim O’Briens röst känns något sträv i duetten When the roses come again. Då kompletterar Louis Abbots och King Creosotes röster Talbots bättre på sina duetter, framför allt då King Creosote, vars insats på Button up bidrar till att göra den till skivans bästa spår.
Utöver Talbots vanliga medarbetare, McCusker (fiol, ukelele, cittern), Herwedine och Ian Carr (gitarrer), Donald Shaw (dragspel, piano) Michael McGoldrick (flöjt, whistle, säckpipa) och James MackIntosh (trummor), medverkar även världsstjärnor som Mark Knopfler (gitarr) och Jerry Douglas (dobro). Men de får nöja sig med små roller och har praktiskt taget försvunnit i mixen.