Ancestral recall
Jazz+ Lira Gillar

Christian Scott aTunde Adjuah

Ancestral recall

Skivbolag: Ropeadope
Publicerad: 24 maj 2019

Christian Scott aTunde Adjuah släppte hela tre album under 2017. En trilogi som firade 100-årsjubiléet av de första jazzinspelningarna. The emancipation procrastination blev så väl emottaget att det Grammynominerades som Best Contemporary Instrumental Album. Skivan erövrade nu ingen statyett men nomineringen är ändå en hedersbetygelse, faktiskt den andra Grammynomineringen för Christian Scott aTunde Adjuah, som för övrigt har tilldelats det prestigefyllda nederländska Edison-priset två gånger.
Men nu är det Ancestral recall som gäller. Ett starkt, nytt album från den New Orleans-bördige trumpetaren, kompositören och producenten med det småkrångliga namnet. Musiken bär hans signum, den viskande spelstilen där andning snarare än vibrationer i munstycket skänker honom en egen ton. Till sin hjälp har han denna gång en rad gästvokalister: Saul Williams, Chris Turner, Devan Mayfield och Mike Larry Draw, men vi hör även musiker som altsaxofonisten Logan Richardson och flöjtisten Elena Pinderhughes. Christian Scotts uttryckliga mål har varit att ”dekolonisera” musiken; att länka samman olika traditioner. Inspiration hämtas från Västafrika, Kanadas ursprungsbefolkning, den afrikanska diasporan och karibisk rytmik. Det polyrytmiska trummandet för också tankarna till hiphop eller drum’n’bass. Röst möter trummor möter elektronik. Uråldrigt möter urbant. Postbop möter postkonolialism. Vägarna korsas, och det är bara att åka med på Christian Scott aTunde Adjuahs musikaliska resa, så rik på intryck.