Amanda chante Haiti
Svensk-haitisk körsång

Vocal Ensemble Amanda & Sten Källman

Amanda chante Haiti

Skivbolag: Footprint/Naxos
Publicerad: 10 mar 2013

Minst tre inslag i mitt musikaliska bagage gör sig påminda inför lyssnandet på Amanda och Källman sjunger haitiskt. Först och främst låten Feulles-O med göteborgska världsrockproggruppen Text&Musik med Sten Källman i spetsen, en sång som även Simon & Garfunkel spelade in, för Bridge over troubled water-lp:n. (Och om man vill ge sig in djupare i denna sångs historia kan man googla på Noel Harrison.)
Men tillbaks till dess svenska historia och en haitisk körhelg i Skinnskatteberg, ledd av Sten Källman, som gav fantastiska musikaliska kickar, trots mina mycket begränsade sångresurser. Amanda har varit flitiga på Göteborgsscenen, den konsert jag bevistade någon gång på 80-talet var aningen ojämn men hade några fantastiska toppar, bäst minns jag deras körversioner av Kinks You really got me. Men här är det som sagt var Haitiskt från början till slut, i hela 18 låtar. Hade cd:n kortats ned till klassiska 12 hade detta varit en rakt igenom fin, svängig och vacker samling – sångerna är inspelade mellan 1995 och 2012.
Bäst är det när kören tar i, tempo- och volymmässigt, som i Papa Loko och Gade moun eller när man kompletterar med ett instrument som inte är slagverk, som tumpianot i Ogou wa dezanj. Men även stillsamma Ezili kanot chavire tillhör topplåtarna och solostycket Priyè pou Ayiti med gästande haitiern Sanba Zao är ett skönt avbrott från körandet.
Självklart finns inga dåliga sånger på denna skiva, däremot flera som låter för mycket lagom snäll svensk körsång, det ska inte Amanda behöva göra. Jag tror att det här vinner på att avnjutas i små delar på hög volym för att komma bäst till rätt. Eller så kan man lyssna på Fey O, som klassikern stavas här, med repeatknappen intryckt.