Appenzellermusik

Landstreichmusik

Altfrentsch unterwegs

Skivbolag: Migros Kulturprozent
Publicerad: 16 nov 2016

Appenzell är en kanton i nordöstra Schweiz som är delad i två halvkantoner varav den ena har det tvivelaktiga nöjet att leda ligan över kantoner som sist införde kvinnlig rösträtt. 1991.
På denna skiva försöker däremot Christine Lauterburg överrösta sina manliga fem spelkompisar och det går väl sådär. Lauterburg har ägnat de senaste decennierna åt att försöka förnya den schweiziska joddelkonsten, vilket har gått riktigt bra men här ges hon inte så stort utrymme. Hennes kollegor i Landstreichmusik är inte heller lagda åt det musikkonservativa hållet, multiinstrumentalisten Dide Marfurt är exempelvis med i ett ”death-blues-funeral-trash”-band. Något det inte märks ett spår av här, i princip. Denna skiva är nämligen någon slags officiell schweizisk musikskiva, utgiven med stöd av allehanda väldigt seriösa institutioner. Men faktiskt riktigt trivsamt ändå.
Bandledare Mathias Lincke är en mästare på folkfiol, oavsett spelstil. Simon Dettwiler är en av Schweiz storheter på durspel och denna Landstreichmusiks originalkvartett kompletteras denna gång av Elias Menzi på hackbräde, vanligt instrument i området och Matthias Härtel på bas och fiol. Schweiz är ett oerhört konservativt land, ofta även när det gäller musiken. Men det märks ibland att dessa musiker har svårt att låta bli sina rockrötter och släpper loss i ganska vildsinta Walzerwahnsinn och Appenzeller.
Enligt skivans info-häfte är detta musik som spelats på små familjära fester i ölstugor uppe i bergen och där kan jag ju tänka mig att det också låtit ganska vilt, efter ett tag. För svenska lyssnare kan upplysas om att det musikstycke som här kallas polka är en schottis och de låtar som går under namnet schottisch är polkor. Och moll lyser med sin frånvaro.