! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Blues

Bottleneck John

All around man

Skivbolag: Opus/Plugged
Recenserad av: Nils Ahnland
Publicerad: 19 apr 2013

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Bluesgitarristen och -sångaren Bottleneck John kommer från djupaste Jämtland – eller i alla fall jämtländska Lit – och är som många av er redan misstänkt inte barndöpt till detta färgstarka, nästan lite parodiska bluesnamn. Johan Eliasson ger ju inte riktigt samma konnotation.
Bottleneck John är en bluesmusiker med rötterna i den riktigt gamla skolan, från den tiden då genren i princip var namnlös och man spelade samtida poplåtar, country, hokum, jazz, ballader, folksånger, traditionella låtar etcetera. 1920- och 30-talen ligger John varmt om hjärtat ur ett musikaliskt perspektiv, med artister som Tampa Red, Son House, Bo Carter med flera. De flesta av låtarna på All Around Man är hämtade från den eran, förutom ett par som Bottleneck John skrivit själv (i samma stil förstås).
På de allra flesta trakterar han sitt favoritinstrument, resonatorgitarren. Denna spelas oftast liggande över knäna, och i stället för att trycka ner strängarna med fingrarna används ett sliderör. I princip slidegitarr men med annat, burkigare och mer metalliskt sound. Johns röst är barytonmörk och behaglig, han sjunger bra och hans engelska är helt okej, vilket är en förutsättning för att överhuvudtaget ro ett sådant här projekt i hamn.
All around man är Bottleneck Johns första skiva på bolaget Opus 3, ett bolag som vinnlägger sig om bästa möjliga inspelningsförutsättningar för akustisk rotmusik. Resultatet blir ett väldigt varmt, levande, träigt och organiskt sound (med risk för att låta klyschig). En trevlig bluesskiva av någon som vet vad han gör.

Annonser