Flamencojazzfusion Lira Gillar

Kejaleo

Alaire

Skivbolag: Galera Group
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 21 okt 2013

Kejaleo är det nya flamencojazz-bandet från Barcelona som väckt uppmärksamhet och entusiasm. Debutplattan är här och bandet har redan haft spelningar även utomlands, bland annat i Ukraina och Korea. Bandets grundare kommer alla från andra välkända band som brutit ny mark: den energiske percussionisten Xavi Turull (från Ojos de Brujo och Amalgama), en av Spaniens bästa flamencogitarrister, den virtuose Diego Cortés (från Iberia och Jaleo) samt den New York-födda elgitarristen, producenten och kompositören Cristo Fontecilla som medverkat på hundratals skivor med olika artister. Inga duvungar alltså. Trummisen Roger Blàvia, basisten Jordi Franco samt det unga och fräscha stjärnskottet, sångerskan Rosalía Vila, anslöt och se, ett nytt spännande band var fött.
Elva sprudlande låtar med stora portioner av exceptionellt vacker instrumental musik men även låtar med sång. Grunden i bandets musik är flamencon som blandas med jazzens befriande element. Även inslag från rock, funk, arabisk, brasiliansk, afrokubansk och hinduisk musik finns där. En kokande gryta blir det då bandmedlemmarnas samlade musikaliska erfarenhet slagits ihop. Det här är verkligen fusionmusik.
Och när sången hörs, då hörs den. Rosalía Vila har en mjuk, känslosam men intensiv stämma. De instrumentala partierna kan hon dekorera med härliga röstimprovisationer som en mogen artist. Nu har Rosalía redan lämnat bandet för att koncentrera sig på soloprojekt (och spås en lysande karriär). En klar förlust, tycker jag, en sådan inlevelse som hon har. Men med den rutinerade och erfarna Inma Ortiz som kommit till för att blåsa liv i de vokala partierna lämnas bandet inte i sticket.
Med stor professionalism har Kejaleo börjat sin resa. De har enorm potential. Explosivt, dynamiskt, varmt och lockande. Rekommenderas som allra varmast.