Skivrecension

A pocket of wind resistance
Rörande och hoppfullt Lira Gillar

Karine Polwart & Pippa Murphy

A pocket of wind resistance

Skivbolag: Hudson
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 4 mar 2018

Dela den här recensionen:

Karine Polwarts sjätte album är en version av en scenproduktion, Wind resistance, som hade premiär på Edinburghs internationella festival 2016. Den var en meditation om livet, döden, moderskap och hotet mot den brittiska hälsoorganisationen NHS.
A pocket of wind resistance, liksom scenversionen, har sin bakgrund i de flyttfågelsträck som Polwart har sett genom åren, gässen som återkommer till Fall moor, utanför Edinburgh där hon bor, efter att de har tillbringat sommaren på Grönland och Island.
I 14 olika tablåer, med egna sånger och insprängda inslag från traditionella sånger, berättar hon med start år 1919 om fårfarmaren Will Sime och hans fru Roberta som dör i barnsäng.
Karine Polwart har lätt för att skapa starka stämningar i sina sånger med små medel. Hennes intima sångstil har lätt att framkalla känslor. Som berättare är hon lika engagerande, och hennes skotska accent gör sig än mer påmind. Hennes mest framträdande instrument är den akustiska gitarren (som på Tyrannic man’s dominion), även när hon kompas av en liten grupp bestående av trummor, bas och harpa. Medkompositören och medproducenten Pippa Murphy spelar piano och skapar stämningar med fågelsång som Polwart förstärker med indisk tramporgel, tumpiano och syntar.
A pocket of wind resistance tar upp ganska tunga ämnen. Men det handlar om vikten att värna om varandra, att överleva. Denna hoppfullhet symboliseras av gässen, deras sätt att alternera i täten av formationen så de andra kan vila i vindskyddet – en stark och återkommande bild hon kallar “himmelsburen socialism”.


Fler recensioner

Annonser