Skivrecension

Á moi la liberté – Early electronic raï, Algérie 1983-90
Raï Lira Gillar

Diverse artister

Á moi la liberté – Early electronic raï, Algérie 1983-90

Skivbolag: Born Bad
Format: LP/CD/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 22 sep 2023

Dela den här recensionen:

En djupdykning ner i den rika raï-myllan i Oran, Algeriets näst största stad och belägen i den norra delen av landet, vid kusten mot Medelhavet.

Innan musikstilen slog igenom på den internationella poparenan på åttio- och nittiotalen rönte raï en viss outsiderstatus i hemlandet. Det sjöngs om alkoholism, fattigdom, strävanden, polisingripanden. Allt detta till en musik som sedan 1920-talet utvecklats i sin egen takt och efterhand kom att ta sig olika uttryck. Exemplariskt exemplifierat på den här generöst presenterade dubbel-lp:n där Orans bakgator, danshak och barer kommer till liv på nytt, hemma i vårt vardagsrum.

1983-90 hade raï moderniserats och elektrifierats. Utvecklats långt bort från de traditionella folkmusikrötterna. Trummaskiner och basgångar kan minna om tidig acid house och techno, medan elgitarrer snirklar sig genom gränderna, med nordafrikansk instrumentation i tätt följe. De spanska, franska, arabiska och marockanska influenserna hörs tydligt. Och här märks influenser från disco, reggae och landets kabaré-kultur. Houari Benchenet och Bollywood-fantasten Cheb Hasni står för en mer romantisk ådra, som ibland kallas ”love raï”.

De algeriska myndigheterna gjorde sitt bästa för att stävja denna ”farliga musik”, som ju närdes av en auktoritetstrotsande protestvilja. Musiken spreds via billiga kassetter och nådde ut ändå.

Ledande raï-experten Rabah Mezouane har författat en belysande omslagstext och hela paketet är skönt i sin lätt skeva ljudvärld.


Fler recensioner

Annonser