A life reappearing
Personlig singer-songwriter

Duotone

A life reappearing

Skivbolag: Garret Brown Music
Publicerad: 7 sep 2018

Duotone, det vill säga den klassiskt skolade cellisten Barney Morse-Brown, presenterar inga större musikaliska förändringar på sitt fjärde album. Han fascinerar fortfarande med sina personliga, intrikata utomjordiska atmosfärer minutiöst uppbyggda av folkmusik, klassiskt, avantgarde, psykedelia och med inslag av både Nick Drake- melankoli och Beach Boys-stämmor.
Kompositionerna är fjäderlätta, känslostarka, med snygga sidoteman och intelligent kontrapunkt. De eftertänksamma, varma, repetitiva mantraliknande melodislingorna får mig dessutom att tänka på postpunkgruppen Durutti Column, gitarristen Vini Rileys klangvärld.
På sina tidigare album har Morse-Brown bearbetat sin sorg efter hustruns död. A life reappearing, en titel som antyder ljus i slutet av tunneln, är inspirerad av en bok med målningar av Victoria Crowe, med utgångspunkt från den skotska fåraherden Jenny Armstrongs livsupplevelser och erfarenheter. Morse-Brown har sett likheter och paralleller med Armstrong och skapat en personlig samling sånger om livet och resan från mörker till ljus.
Färden inleds med A life disappearing, den givna utgångspunkten för Morse- Brown, symboliserad av dissonanta stråkar till envetna ackord på akustisk gitarr. Hear you whisper och The room fortsätter i samma stämningsläge. Halfway house antyder en förändring är på väg.
The faintest är det enda spåret med trummor och ledsagas av orientaliska tongångar och Kris Drever (Lau), bidrar med stämningsgivande falsettstämma. Den följs av känslosamma Martha, med pizzicato-stråkar som härmar japansk koto. När The faintest återkommer i en kort instrumental repris betonas de orientaliska tonerna och inslaget av progressiv psykedelia.
Den avslutande likaledes instrumentala titellåten är ett dronerikt spår med en ljuvligt intensiv, repetitiv melodi fylld av positiva känslor och värme.