A gathering of strangers
Sånger om migration Lira Gillar

Transglobal Underground

A gathering of strangers

Skivbolag: Mule Satelite
Publicerad: 27 maj 2021

Ända sedan de bildades 1990 har Transglobal Undergrounds arbetsmetod varit att korsbefrukta moderna dansrytmer och teknologi med instrument, melodier och rytmer från Afrika och Orienten till en hybrid som har kallats electro-world, world fusion och ethno-techno.

År 2009 tog TGU en paus och koncentrerade sig på ett projekt som inriktade sig på (huvudsakligen) östeuropeiska traditioner. Medlemmarna, Tim Whelan och Hamid Mantu, reste runt i Europa på jakt efter sånger och medarbetare med en vision att hitta sånger om europeisk migration. De ville titta på kontinentens ovissa historia på vägen till dess ovissa framtid.

Redan från början försätts vi i stämning med ungerska sångerskan Nóri Kovács känslostarka sång I left my sweet homeland, till programmerade rytmer, mollsjok och sorgesam kaval. Unga bulgariska Perunika Trio gör en lika imponerande tolkning av Hey you shepherd. Jim Morays tungt gungande engelska ballad Lisbon paras med nackhårs-resande effektivitet med Soldier song from Ördöngösfüzes, där Nóri Kovács röst för tankarna till Márta Sebestyén.

Stuart Staples sjunger en mycket Tom Waits-doftande The miner’s dream of home, och bulgariska ikonen Yanka Rupkina bidrar med sin starka, frigörande röst till en rörande Keranka med Mission Impossible-liknande komp. Medan Autopsia and Achtar från Tjeckien målar upp en mörk och skrämmande bild av migranternas situation på Hudei.

Skivan A gathering of strangers gavs först ut 2010, under akronymen UNITE (Urban Native Integrated Traditions of Europe) och lämnade många konfunderade TGU-fans i sitt kölvatten, på grund av det annorlunda soundet. Nu är den där ovissa framtiden här, menar Whelan och Mantu. De har återtagit och ommixat skivan och återutgivit den, som en hyllning till alla som har varit tvungna att korsa gränser, till alla som fortsätter att korsa dem i dag. Detta är musik i tiden – musik från ”nu’.