Redaktionsbloggen

Sarah kom verkligen ut ikväll

14 feb 2015

Sarah Riedel
Vokalt @ Hörsalen i Kulturhuset, Stockholm, torsdag 12 februari 2015.

Nattligt tematiska stämningar fyller upp Hörsalens mörker när Sarah Riedel inviger Kulturhusets nya satsning Vokalt. Stämningar från en plats som kan vara ångestfylld och oroande men också rofylld, som sångerskan själv beskriver den.

Vid klaviaturen finner vi Martin Hederos, som förutom The Soundtrack Of Our Lives även hörts med Lira-hjältar som Tonbruket, Sofia Karlsson och Nina/Nino Ramsby. Hederos är medproducent till Sarah Riedels hyllade höstalbum Genom natten, som i dagarna också släpps i lp-formatet.

Med ett imponerande sånginhopp av Emil Svanängen (Loney Dear) och tolv musiker (kända från sammanhang som Håkan Hellström, The Stoner och The Tiny) får Sarah Riedel chansen att återge musikens alla känslolägen med full styrka och nyansrikedom.

Riedel är som namnet avslöjar dotter till Georg Riedel, och har de senaste åren mejslat ut en karriär på egen hand, utan att behöva ta hänsyn till faderns skugga. Hon utnämndes förra året till artist in residence och musikchef för Kulturhuset Stadsteatern. Det är där satsningen Vokalt huserar i vår, med artister som Jennie Abrahamson, Parkman/Ramsby/Hemmingson och Lena Willemark & Lyöstraini. Ett spännande program som knappast kunde ha fått en bättre start än med musikchefen själv.

Det Grammis- och Manifest-nominerade albumet Genom natten framfördes från första till sista ton, dock med någon förskjutning i låtordning. Samt ett instrumentalnummer som inte kom med på skivan. Det är sällsynt att få uppleva den här typen av väl tilltagen framställning – med stråkar och allt – på svenska scener, men det har blivit en stark tendens på senare tid. Göteborgssymfonikerna kör sin Popical där allt från Weeping Willows till elektroniskt experimenterande Midaircondo får spela med tjusigt ackompanjemang. Och soloartister som Christian Kjellvander har nyligen mött sin publik med gästande stråkar.

I Sarah Riedels fall innebär det inte att hon brassar på med stråkar i alla låtar, de fyra kvinnor starka Stråkkapellet färgar bara musiken där det så passar och krävs. Stråkarna växlas med – och paras med – finmejslade blåsarrangemang, där Nils Berg (basklarinett och tenorsaxofon), Linus Lindblom (klarinett och tenorsaxofon) och Emil Strandberg (trumpet) målar med 1960-talskulörer. Det klär Riedels och Hederos musiklandskap, där jazz och pop – ja, och visa då – lever på lika villkor. Sarah Riedels mål har varit att skriva låtar på svenska, låtar som inte bryr sig om några genregränser. Musik, kort och gott.

För smalt för att vara pop, för strukturerat för att vara improvisation, som Sarah Riedel säger under den första av Vokalt-arrangemangens tillhörande pratstunder, strax efter konserten. Musiken har en nattlig vibb men bär även en touch av barockberikad pop. Något som understundom understryks av Stråkkapellet, effektfullt upphöjda på en avsats längst bak på scenen. Det är nästan svårt att avgöra om det är på film eller på riktigt det som sker i deras upplysta rektangel.

Malin-My Wall (violin), Isabelle Andö (violin), Anna Manell (viola) och Johanna Dahl (cello) inte bara ornamenterar musiken; de blir en integrerad del av helheten. Att Sarah Riedel använder dem sparsmakat höjer bara effekten. Samma sak gäller bruket av blås.

Scenen är dunkel, åtminstone till en början. De dova numren får en medvetet vag ljussättning, ibland flödar rött ljus. Det får mig att tänka på norrmannen Sivert Høyem; även om musiken skiljer sig åt lika mycket som där finns beröringspunkter i det nattliga. Monica Zetterlund nämndes som en referens i Liras recension av Genom natten. Jag kan bara hålla med, men den jämförelsen täcker inte in Sarah Riedels spektra. Hon är redan är på väg att bli – är redan – sin egen Riedel. En helt egen, liten storhet inom svenskt musikliv.

Timo Kangas

Fotnot: Sarah Riedel åker ut i Sverige och spelar med en mindre upplaga av bandet, utan stråkar och blås. 19/2 besöks Varbergs teater, 26/2 blir det ett stopp på Pustervik i Göteborg, 27/2 kommer hon till Victoriateatern i Malmö och Babettes i Linköping gästas 28/2. För uppdaterade datum se: www.sarahriedel.se
Hela Vokalt-programmet finns här: https://kulturhusetstadsteatern.se/Musik/Vokalt/


Fler recensioner

Annonser