Redaktionsbloggen

Khoomei Beat från Tuva är ett av de band som visar upp sig. Bild: jv-promotion.com

Samlade musikagenturer lanserar showcasefestival

19 apr 2021

Ett dussintal musikagenturer från Europa och Nordamerika har gått samman i ett nytt samarbetsorgan kallat Agima, Association of Global Independent Music Agents, med syfte att stödja varandra och skapa gemensamma plattformar för att nå ut med sina artister.

Agimas första större projekt är en digital showcasefestival som hålls nu i maj, riktad mot arrangörer och bokare. Varje dag kommer att ha ett visst tema, till exempel ”Future folk”, ”Crossing roots” och ”Embracing heritage”, där akter som Tamikrest från Mali och spanska Vigüela liksom svenska akter som Kolonien, Sara Ajnnak och Hoven Droven kommer att visa upp sig.

Ken Day, amerikan sedan länge är baserad i Sverige med sitt bolag D Tours, är en av initiativtagarna och betonar att de agenter som utgör Agima är oberoende aktörer, utan kopplingar till vare sig det som kallas ”big music” eller kulturella institutioner.
– Vi utgör en väldigt viktig del av den internationella musikinfrastrukturen, men vi har inte blivit tagna på allvar. Som grupp kan vi bli starkare än var och en för sig.

Just denna showcasefestival är bara för branschfolk, men finns det tankar på att hålla egna, publika arrangemang med era artister?
– Ja, vi siktar på en riktig festival eller kanske festivaler världen runt, men för tillfället arbetar vi virtuellt och planerar för en post-covid-värld …

Läs mer om Agima och showcasefestivalen som äger rum 5-7 och 12-14 maj här.

Patrik Lindgren


Fler recensioner

Annonser