Redaktionsbloggen

Sångerskan och bağlama-spelaren Luna Ersahin frontar bandet AySay. Bild: Asbjørn Holst Kragh/Synkron

Luna Ersahin hittar sig själv med musiken

En utforskning av Anatoliens ljud i ett nordiskt landskap. Så beskriver folkpoptrion AySay sitt nysläppta debutalbum Su akar. För dansk-turkiska sångerskan Luna Ersahin har musiken även varit ett verktyg för att omfamna de båda kulturerna och att hitta sig själv.

Text: Jenny Cleveson

Luna Ersahin är uppvuxen på ön Samsø med en dansk mamma och en kurdisk pappa från Turkiet. Hon har därmed ena foten i den anatoliska musiktraditionen och andra i den skandinaviska. Som musiker plockar hon det bästa från båda.
– Jag tar det som intresserar mig och försöker göra det till mitt eget, säger hon via Zoom från lägenheten i Köpenhamn.

Ersahin är en del i den danska folktrion AySay. Hon sjunger (på danska, turkiska och kurdiska), spelar det turkiska stränginstrumentet saz (en variant som heter bağlama) och den brasilianska tamburinen pandeiro. Aske Døssing Bendixen spelar slagverk och har producerat skivan, Carl West Hosbond spelar gitarr. När de spelar live ansluter basisten Jens Mikkel Madsen.

AySay väver sömlöst samman väst och öst, traditionellt och samtida, akustiskt och elektroniskt.
– Vi är väldigt inspirerade av folkmusik, men jag gillar verkligen att det inte bara är akustiskt. Vi använder många effekter och produktionen samlar ihop de många olika dimensionerna. Den elektroniska nivån är som en puls under de akustiska elementen, säger Ersahin.

Det elektroniska och samtida har tydliga danska influenser. Från den skandinaviska folkmusiken hämtar de inspiration till melodier och rytm.
– Några av låtarna på skivan har en polska-vibe, trots att jag sjunger på turkiska. Det är lite roligt. En av mina största drömmar är att spela en konsert där publiken dansar polska till vår musik, det hade varit så coolt.

Tonmaterialet och instrumenten kommer ofta från Turkiet, precis som Ersahins sångteknik – även när hon sjunger på danska.
– De olika sidorna försöker hela tiden att närma sig varandra. De passar bra ihop och det blir ett väldigt rikt sound. Men det är viktigt att några låtar får vara bara danska, turkiska eller kurdiska, utan att ta in andra element. Vi försöker lyssna på vad låten vill.

Luna Ersahin och AySay är samtidigt noga med att musiken alltid ska vara sin egen.
– Vi har ända sedan början tänkt att vi inte vill skapa musik där man hör att ”det här är danskt” eller ”det här är kurdiskt”. Vi vill att musiken ska få vara sig själv, en egen helhet. Precis som jag själv. Jag försöker bli bättre på att inte säga att jag är halvdansk och halvkurdisk från Turkiet. Jag är jag och jag är hel.

Hon berättar att hon alltid kämpat med att passa in, att känna sig hemma och att känna sig tillräcklig i båda kulturer.
– När jag började med musiken var det ett försök att förstå vem jag är, och musiken har hjälpt mig att inse att jag är hel och att jag får vara mig själv. AySay är min plattform för att experimentera med hur jag låter. Där försöker jag omfamna allt som är jag, utan att undertrycka någon sida, och jag är som bäst när jag får använda båda mina kulturer. Det är så jag som musiker får ut mitt budskap bäst.

Samtidigt vill Ersahin se bortom det geografiska, och hitta något djupare, något mänskligt.
– Jag brukar säga att jag söker efter urtonen, säger hon.

Albumtiteln Su akar är hämtad från ett turkiskt ordspråk och betyder ”vatten flyter”.
– Vattnet hittar alltid en egen väg fram, precis som livet. Det är bara att följa med. Låtarna handlar om detta sökande efter en väg och efter sig själv.

Bandmedlemmarna är alla i 25-årsåldern, så de brukar skoja om att skivan handlar om deras kvartslivskris, med brustna hjärtan och identitetssökande. Ersahin skriver alla texter, med inspiration från de skandinaviska visornas direkthet, och hon hämtar historierna från sitt eget liv.
– Det börjar kännas allt mer skrämmande. Jag blir mer direkt i varje ny låt jag skriver och det är något ganska stort att dela med världen. Men för mig är det nödvändigt att vara ärlig, så jag försöker hela tiden att plocka bort fler lager genom min konst.

Trio AySay gav albumet Su akar i november 2021. Bild: Asbjørn Holst Kragh/Synkron

2022 väntar nya utmaningar för Luna som textförfattare. I januari, efter en kortare Skandinavienturné, reser bandet till Istanbul för att börja jobba på nästa album tillsammans med den turkiske musikern Ozan Demir, som spelar olika flöjter på Su akar.

– Vi ska leta fram traditionella turkiska och kurdiska folklåtar som jag ska skriva danska texter till, berättar hon.
AySay bildades 2016 och började som ett skolprojekt när Luna Ersahin och Aske Døssing Bendixen gick en musikalisk grundkurs i Köpenhamn. Carl West Hosbond anslöt 2018.

Bandet fick minst sagt en rivstart. De gjorde sin andra livespelning någonsin vid öppningsceremonin för kulturhuvudstadsåret i Århus 2017, där de spelade inför 70 000 personer.
– Det var en av de mest spännande upplevelserna i mitt liv. Konserten fick AySay att gå från skolprojekt till ett riktigt band, och att börja ”på riktigt” inför så många människor var fantastiskt. Samtidigt kunde jag känna tvivel och undra varför de valt just oss.

I dag går Ersahin andra året på utbildningen Music performance vid Rytmisk Musikkonservatorium i Köpenhamn. Läsåret 2019/2020 tillbringade hon dock på Skurups folkhögskola och folkmusiklinjen. Hon ville gräva djupare i sina skandinaviska rötter, lära sig mer om svensk folkmusik och bli bättre på fiol. Kunskaperna från Skurup har sedan letat sig in i AySays låtar.
– Det finns ett fiolparti i titelspåret Su akar som känns väldigt svenskt, och jag kunde bara spela det så för att jag faktiskt lärt mig det i Sverige, säger hon.

I utbildningen ingick även undervisning i kulning.
– Det är så coolt. Det finns likheter mellan kulning och kurdisk sång, kanske framförallt det att man skrålar rätt ut. Båda är väldigt genomträngande. Det var kanske lättare för mig att lära mig kula, för jag är så van vid att sjunga på kurdiska.

Luna Ersahin började spela klassiskt piano när hon var nio år, och fortsatte sedan att utforska olika instrument, genrer och sin egen sångröst. AySay var hennes första band och första gången hon sjöng på turkiska tillsammans med andra musiker.
– Innan dess hade jag bara sjungit själv när jag spelade piano eller saz. Det var stort att få en gemenskap kring musiken.

I dag spelar Ersahin även i det belgiska projektet Birds of Passage med tre andra musiker från Syrien och Belgien. Hon har även en nystartad duo med en annan kurdisk musiker, Rezwan Taha. Hennes musikaliska samarbeten samlar oftast musiker med bakgrund i olika länder.
– Jag spelar med personer som jag tycker är spännande att spela med, men ett av mina stora mål är att visa att olika kulturer faktiskt berikar varandra. Jag vill förena, i stället för att splittra.

[tidigare publicerad i Lira #4 2021]

Annonser