Redaktionsbloggen

Klubben är såld, men striden fortsätter kring vem som äger namnet Nefertiti.

Jazzklubben Nefertiti såld – men föreningen vill behålla varumärket

12 jun 2020

I onsdags blev det klart att den konkursade jazzklubben Nefertiti sålts till nya ägare. Köparen är bolaget Ink Productions AB, bestående av folk från nattklubbssvängen i Göteborg – bland annat personerna bakom klubben Colors som huserade på just Nefertiti.

De nya ägarna uppger att de vill behålla och utveckla det övergripande konceptet, och jazzföreningen Nefertiti kommer att erbjudas att fortsätta sin verksamhet, berättar en av ägarna i en artikel i Göteborgs-Posten.

Tidigare i veckan kallade föreningens ledning i ett inlägg på Facebook till upprop för att försöka stoppa försäljningen, som då kallades en kupp: ”Nefertiti är under attack. Någon spekulerar i att sno varumärket Nefertiti genom att köpa inventarierna i aktiebolagets konkursbo.”

Sedan dess har tongångarna mildrats, men konflikten kvarstår kring varumärket: konkursförvaltaren har sålt hela paketet, inklusive skylt så att säga, men föreningen menar att det fortsatt är de som äger rätten till konceptet ”Nefertiti”.

Medlemsföreningen Nefertitis ordförande Lars Lidaräng säger i GP-artikeln att de gärna är kvar och gärna samarbetar med de nya ägarna, men att de ”aldrig kommer att släppa varumärket”, detta trots att konkursförvaltaren menar att varumärket och namnet Nefertiti ingått i försäljningen.

Lars Lidaräng säger till GP att de tittar på alternativa lokaler, och i nämnda Facebookinlägg berättas att föreningens styrelse anlitat varumärkesjurister ”för att säkerställa det uppenbara att det är föreningen som startade Nefertiti redan på 70-talet.”

Fortsättning följer.

PL


Fler recensioner

Annonser