Redaktionsbloggen

Friskt, mjukt och porlande flinkt med The Goodbye Girls

The Goodbye Girls
Estradscenen, fredag, Stockholm Folk Festival

Ett par låtar in i The Goodbye Girls spelning på Stockholm Folk Festivals Estradscen tar gitarristen och leadsångerskan Molly Tuttle tag i konserten och gör den alltför tidigt bortgångne Nashville-musikern Keith Whitleys I’m over you och så faller allt på plats.

Tuttle har ett säreget driv i gitarrspelet som minner om Doc Watson och rösten har en mjuk ton som får mig att tänka på Rachel Harrington med en stänk Allison Krauss och något, något Gillian Welch. Tuttle är från Kalifornien men har fått bluegrassen med sig sedan barnsben. Att hon nu står på svensk mark och gör en femton konserter lång turné har vi riksspelmannen Lena Jonsson att tacka. Jonsson fick i uppdrag av Kultur i Väst att plocka i hop ett par skolkamrater från Berklee i Boston, och förutom Tuttle har hon med sig fina, stadiga basisten Brittany Karlson och claw-hammer-spelande banjoisten Allison de Groot.

Bandet varvar old-timey med bluegrass och några egna kompositioner. Deep Blue Sea, som bland andra Pete Seegers gjort, blir en höjdpunkt liksom avslutande Lester Flatt och Earl Scruggs-stänkaren Salty dog. Det är friskt, mjukt och porlande flinkt spelat, med en egen ton i en väl upptrampad tradition. Kvartetten har just kommit ut med en ep. Vi lär få höra mer av alla fyra. Inte minst Molly Tuttle blir intressant att följa.

Magnus Östnäs


Fler recensioner

Annonser