Redaktionsbloggen

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou på Fasching igår onsdag. Bild: Hélène Lundgren

Asmâa Hamzaoui närmar sig gnawa-fulländning

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Fasching, Stockholm 4 mars

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou har med sin första hyllade cd Oulad lghaba tagit ett steg upp mot de större upplevelserna. Som de första kända kvinnliga gnawa-utövarna har de fått en hel del uppmärksamhet. Jag såg dem förra våren på Stallet och då var de bra, men nu nära ett år senare på Fasching har de trimmats till någonting som liknar gnawa-fulländning.

Det är mer nyanserat och säkert och Hamzaoui håller på att bli en mästare på guembri, den marockanska baslutan av getskinn och trä. Hennes kraftfulla sång är suggestiv och spirituell men med nyanser, och hennes medsystrar på qraqab (metallkastanjetter) och sång (response) är så säkra och följsamma som man någonsin kan begära.

asmaa2Många av låtarna är långa och efter ett tag vaggas man in i ett trance-liknande tillstånd för att mot slutet när tempot höjs, gå mot extas. Inför ett bara halvfullt Fasching (var är ni musikälskare ?) skapar de efter ett tag magi, och vi lyckliga som är där, vill inte släppa dem! Undertecknad gick i varje fall i trance denna kväll.

text: Magnus Kjellberg
bild: Hélène Lundgren


Fler recensioner

Annonser