Skivrecension

Waiting for the dawn
Mäktiga folksånger ur svunna tider Lira Gillar

Ooldouz Pouri

Waiting for the dawn

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 24 maj 2019

Dela den här recensionen:

Ooldouz Pouri är ett nytt, färskt namn i den växande skaran av undangömda kvinnliga sångare i det mångfacetterade Iran, i den frodiga poesi- och sångtraditionens urgamla vagga. Pouri tillhör den azerbajdzjansk-turkiska minoriteten och det är deras musik hon nu vill lyfta fram och visa för hela världen. I Iran får hon som kvinna inte framträda offentligt.

I sin repertoar har Pouri valt traditionella ballader samt egna populärkulturella favoriter från 1950- och 1960-talets guldålder. Det var tider då divor fortfarande fick framträda offentligt i Iran. Pouri sjunger det mesta på azerbajdzjanska. Lay lay (Lullaby) är en gripande vacker, azerbajdzjansk vaggsång som börjar med ett försiktigt dragsspelsintro, varefter fler instrument hakar på. Nece ünüdüm seni (How can I forget you?) och Heyf (Alas!), två hjärtskärande vackra låtar om förlorad kärlek. Shabe mahtab (The moonlight night), den enda låten på persiska, är en förtjusande folksång om spirande romans.

De kompande musikerna på gitarr (Olav Torget), kontrabas (Gjermund Silset), dragspel (Jovan Pavlovic) och slagverk (Ali Rahimi) hänger på med sitt och den musikaliska helheten blir bedövande vacker. Pouri sjunger passionerat och innerligt, utstrålande skiftande känslolägen, ofta djup sorg och längtan i rösten. Den tidvis klagande tonen leder tankarna till portugisisk fado och latinamerikansk tango. Ooldouz Pouris första soloalbum är elegant, sensuellt och tidlöst vackert.


Fler recensioner

Annonser